28 maj 2009

Shopping i Prag

"Imorgon är en annan dag" ... som Christer Björkman (tror jag!) sjunger!

Skulle ju visa vad jag shoppade i Prag en annan dag skrev jag igår ... och eftersom det regnar ute och det kändes bra att sätta sig och blogga idag så blev en "annan dag" idag ... hänger ni med?

Vi besökte ett par kyrkor där, bl a en som heter Loreta och ligger uppe vid Pragborgen. Inne i den finns fantastiska skatter i ett kassavalv som man får gå in i och titta.
Där köpte jag den här rosenkransen med gråaktiga stenar ...



... och en medaljong med olika bilder på båda sidorna.



Vi köpte en liten handmålad tavla med vy över Karlsbron och Pragborgen. Vi brukar köpa en liten tavla ... om det finns några fina ... från olika ställen där vi är och sätta upp dem på väggen i vita ramar i vårt sovrum.



På en affär som heter Dr. Stuart's Botanicus och som säljer naturprodukter köpte jag dessa två affischer som jag ska fixa ramar till. Tycker att motiven är fina med sin gamla text och vackert målade bilder.



Jag har en passion för Pashminasjalar och hittade en röd ... rätt röd färg ...viktigt ; ) ... i en butik som säkert hade tusentals olika färger och mönster på sjalarna! Har aldrig sett så många sjalar på ett och samma ställe förr *ler*



När man äter ute i Prag blir man ofta tillfrågad om man inte vill ha en Becherovka, deras nationaldryck, före maten ... och, tänkte vi ... man måste ju prova. Det visade sig vara riktigt gott ... den är smaksatt med flera örter och smakar ... pepparkaka! Tillräckligt god för att ta med sig hem och smutta på före maten här hemma med ibland ... ser ni, det har försvunnit lite i flaskan!



Glasen på bilden köpte vi på restaurangen/puben som gjorde eget öl. Det är en ny vana som vi tagit efter makens kusin ... att köpa ölglas från olika ställen som man besöker. Kul att ha och dricka öl ur i st f vanliga glas hemma ; o

Kramar

6 kommentarer:

S o F sa...

Oj vad mycket fint! Kul att få se.

Ha det gott!

Ann-Catrin sa...

hallå där!!
vilka härliga bilder du bjuder på.. prag har jag aldrig varit i men bara hört gott om!!

tack för ddina rara ord hos mig..de värmde ska du veta

trevlig helg och kram
A-C

Inspiration i vitt sa...

Vilken härlig resa du varit på och din halsduk var verkligen röd. Jag gillade rosenkransen och medaljongen såå mycket.
Kram på dig/Ingela.

Noll54/Eva-Karin sa...

Härligt att se sej omkring,,,, rosenkransen och madonna bilderna är vackra,,,,typiska just i dom katolska länderna!!

Ha det så gott!

E-K/noll54

Viola sa...

SÅ mkt hyärligt du hade med dig hem...blomtrycken var verkligen rara, ville titta in och sända en varm och solig härlsning från Såanien, ha en skön helg, kram

Bloggullet sa...

Kul att se vad du köpt. Ett sånt fint kors och sjalen är i min smak.
Kramar