26 maj 2009

Souvenirer från Prag

Det var någon som frågade innan vi åkte till Prag vad man kan handla där ... om det är något speciellt som de är kända för?
Jag tänkte visa lite vad som finns att köpa ... och då menar jag sådant som finns praktiskt taget överallt ... i souvenir- och turistaffärer!!!

Handmålade tavlor som föreställer kända ställen i Prag. Dessa finns i alla möjliga varianter, i färg och svartvita. En del är faktiskt riktigt fina.



Miniatyrer av hus och "gubbar" och småflaskor med stenar i alla tänkbara färger ... ska nog vara parfymflaskor, gissade vi.



Det finns mycket olika sorters träsniderier. Mycket fina leksaker ... och en figur som ofta återkommer är Pinocchio ... här som en stor docka på en bänk utanför en affär där de bara sålde olika träleksaker. Inne i affären fanns den här motorcykeln i nästan naturlig storlek i trä ... vilket mästerverk!



Ryska dockor är också väldigt vanliga ... och det är mååååånga i en sats ... se uppe på hyllan!



Träsniderier med religiösa motiv och bilder, ofta äggformade, och med julteman ...



... och så det som det finns en uppsjö av ... marionettdockor av alla tänkbara slag ...!



Till sist det som Prag och området däromkring nog är mest känt för ... Böhmisk kristall. Det finns hur många butiker som helst som säljer det ... det glittrar och glimmar i dessa butiker och man törs nästan inte röra sig av rädsla för att man ska komma åt något. Det finns lyxbutiker och vanliga turistbutiker och alla varor i dessa ... ja, nästan alla, ser förskräckliga ut! Det fanns inte en enda, av alla tusentals saker, som jag skulle ha velat ta med mig hem!!!




Möjligtvis en av de här små sakerna om det hade varit så att någon av mina söner skulle ha barn ... men jag tror inte det ändå ... vem vill ha en napp el barnvagn i kristall? De är väldigt söta och bara några centimeter stora. Priset ska man multiplicera med ungefär 0,4 om ni tycker att de verkar dyra.



Det följde med några saker hem därifrån som jag visar en annan dag.

Kramar

4 kommentarer:

Kallholmen sa...

Hej Christina,
förlåt att vi inte svarat dig (Det är Malin och hennes målning som tar all vår tid och energi just nu) kan inte ens skylla på jobbet...!
Jag tror att de skulle passa perfekt med de krokarna på ditt fönster. De är nätta men ändå stadiga till att hänga lite av varje på. De var dem jag använde till att hänga fotogenlyktorna på. Du kan maila hur många du vill ha och din adress så skickar vi dem till dig. info@kallholmen.se
Kramar Carolina

Alvin sa...

Hejsan och tack för din kommentar, alltid lika kul att få en.
Du är varmt välkommen att slå en pling då du/ni har vägarna förbi i mina trakter så kan ni komma in och ta kik.

Fortsatt trevlig vecka!

Hälsningar från Leni

Snuttan sa...

wow där kunnde man handla mycket

Kram
Åsa

christin sa...

Åh vilka fina och inspirerande souvenirbilder! fanns de där parfymflaskorna på många ställen i Prag och på marknader o så? de var helt bedårande fina!!