05 maj 2009

I helgen som var ...

... städade jag altanen på baksidan och verandan på framsidan. Jag tror inte att jag har gjort det så tidigt som sista april någon gång förut. Jag brukar vänta med att städa för det blir alldeles gult av frömjöl från träden i maj och det känns som om det inte är någon idé att städa innan det är över ... men i år kunde jag inte hålla mig ... det var ju så fint väder och vi ville ha möjlighet att sitta ute nu redan.

Vår altan består av två "rum" kan man säga ... ett som har tak och är öppet runt om och ett som är inglasat ... vår "pensionärskuvös" som jag brukar säga. *ler*

När jag städar den brukar jag damsuga bort det mesta av allt damm som samlas där under vintern ... jag hänger tvätt och vädrar kläder och sängkläder där hela vintern ... och sedan tar jag högtryckstvätten för att få bort flugskitar och annat som sitter fast. Tänk om man kunde göra så inne också ; ).
Till slut tar jag mirakeltrasan och putsar glasen.

Jag ställde ut min däckstol och brickbordet som jag fick i vintras och som jag målat vitt. Bakom står fönstret som ska in så småningom. Minipåskliljorna har snart gjort sitt och ser inte så kul ut : (.


Vi ställde ut våra "fula" trädgårdsmöbler också. De är visserligen vita, men i plast, och jag skulle inget hellre än byta ut dem mot vita trämöbler. Men de är en av de saker som jag kan stå ut med ett tag till.
Det inte är något fel på dem annars och man sitter ganska skönt i dem. Några nya dynor bara, och det hela skulle se bättre ut! Bordet är jättebra för det kan bli ännu längre med två extra iläggsskivor i. Vi har suttit ca 15 personer runt det och ätit.
Det som fattas och som ska upp är pinnvävsrullgardiner i fönstren ... det blir så ljust och varmt på sommaren så vi måste ha något som skyddar för att vi ska kunna sitta här.


Det ser så tråkigt ut utan blommor men det är lite för tidigt att sätta ut sommarblommor än eftersom det fortfarande kan bli frostnätter här. Det blir ett helt annat utseende och känsla när man ställer ut blommor lite här och var på altanen ... det blir mer ombonat och "levande" då.

Så här såg vår entré ut i helgen ... välkomnande eller hur ...!?
Jag oljade in hela däcket och trappan och eftersom vi inte ville att Fiffi skulle gå på det så fick vi sätta upp skydd så att hon inte skulle kunna smita in någonstans. Det gällde att täppa till alla små hål för henne.

Kramar

3 kommentarer:

Lotta-livets väv sa...

Läckert och härligt känns det när man fixat till altan/uteplats för säsongen! Man blir så förväntansfull. Det ser jättemysigt och härligt ut...och när du sedan fixat till lite blommor också...helt perfect!!!!!
ps. Till höger om platsen för "etiketter för det här inlägget" finns en länk visa alla....klicka där så kan du ändra datum!

Tankar tar tid sa...

Tack snälla ni som hjälpte mig att fixa till inläggen ... som sagt, "S o F", det var enkelt när man kan det. *ler*

Tack igen

Christina

Home No.1 sa...

Hej svejs, det kommer att bli hur fint som helst sen med lite blommor här och där! Det ser jag fram emot här också...kram Annica.