16 februari 2011

Weekend i London, sista delen

När vi var i London så åkte/gick vi naturligtvis och tittade på sevärdheter ... det blev inte bara shopping som en del kanske tror ;o.
Det finns hur många som helst och vi valde ut några som vi ville se och förhoppningsvis kommer vi dit igen någon gång och kan se några fler.

Vi tog tunnelbanan till Westminster och klev ut rakt framför Big Ben ... en mäktig syn.



Vi gick kvarteret runt Houses of Parliament och det är nog det största hus jag sett någon gång ... helt otroligt maffigt med tinnar och torn.


(Ett litet hörn av denna enorma byggnad)

Vi fortsatte till Westminster Abby som ligger tvärs över gatan. Kyrkan där Englands kungligheter kröns och begravs. Vi gick inte in för kön utanför var ganska lång och det var kallt och blåsigt så vi kände inte för att stå där och vänta. Men kommer jag dit en gång till ska jag se den invändigt med!



Från där vi stod utanför kyrkan hade vi den här utsikten över både Big Ben och London Eye.



Vår promenad fortsatte mot Trafalgar Square men innan vi kom fram dit hade vi tänkt oss en visit hos premiärministern. Men han var nog inte hemma för grindarna var ordentligt låsta och det stod vakter utanför ... neeeej ... skojar bara ... men vi fick en glimt av 10 Downing Sreet i alla fall!



Efter det såg vi en liten uppvisning på Horse Guards Parade innan vi nådde fram till Trafalgar Square. Då frös vi så in i bomben att vi var tvungna att stanna till för en snabbfika och få i oss lite varmt kaffe/thé/choklad.



Styrkta av värmen inombords gick vidare till Piccadilly Circus. Oj, vad jag blev besviken ... jag hade förställt mig det som ett stort torg där man såg den stora reklamskylten på håll och ... ja, jag vet inte men det såg inte ut som jag hade trott! Det var litet och trångt och naturligtvis en massa byggnadsjobb som är i vägen.



Det är väl i stort allt som vi såg den dagen, men vårt promenerade var inte på långa vägar slut, för efter en god lunch på en Italiensk restaurang någonstans i Mayfair ... och besök på flera skjortbutiker efter Savile Row ... äldsta sonen har ett stort intresse för skjortor, slipsar och flugor ... så fortsatte vi mot Oxford Street igen för lite mer shopping ;o

En sak som jag varmt kan rekommendera om du ska till London det är ... HA PÅ DIG SKOR SOM ÄR BEKVÄMA OCH S..T I OM DE ÄR SNYGGA!!!

Jag skrev tidigare att jag inte hade shoppat något på Harrods eftersom det är så dyrt där ... det är inte alldeles sant ... jag köpte faktiskt tre brukar ...



thé ... som står i fönstret i köket.
De är goda alla tre men det jag tycker bäst om är ...



... Afternoon Special!

Kram

1 kommentar:

Nanna sa...

london är alldeles underbart! men inte när det blåser och är kallt!

Hoppas att du har haft en underbar helg!