22 februari 2009

Söndagsrutiner

Jag vattnar alltid, med några få undantag, min blommor på söndag förmiddag. Vet inte varför det har blivit just den dagen, men jag har gjort så i många år nu.
Inget undantag i dag heller. När jag vattnade tänkte jag att jag ska visa er mina fina orkidéer.

Jag har fem stycken orkidéer varav fyra blommar nu.



Den här lilla fick jag av maken på Alla hjärtans dag förra året och jag trodde aldrig att den skulle blomma om men nu har den precis börjat slå ut igen.



Den här blommar för andra el tredje gången nu.



Den här köpte jag på IKEA för några år sedan och den har blommat ett par gånger sedan dess.



Den här fick maken på sin 50-års dag och den har varit fantastisk. Den har blommat nästan oavbrutet sedan dess - har bara haft korta viloperioder mellan blomningarna (maken fyller 56 år i år!). Den här sista blomningen var lite klen så det är kanske dags för en omplantering igen.



Den sista som inte blommar fick jag av min svärmor och svärfar som tack för skjutsen. Det var en dyr och jättefin blomma med lite mindre vita blommor som var helt underbara. Men den har tyvärr inte blommat om igen. Men jag har inte gett upp hoppet än och under tiden pryder jag den med ett litet hänge!

Sedan har jag alla dessa pelargoner som ska övervintras! De ser inte vackra ut just nu och jag ska försöka ta mig i kragen och klippa ner och plantera om dem snart. Jag tycker det är jättetråkigt men det måste ju göras *ler*.




Hoppas att ni har haft en fin helg och på återseende

1 kommentar:

Hanna sa...

Så mycket fina blommor!
Hanna
blommorifonstret.blogspot.com