21 oktober 2011

På plats i Spanien

Väl framme i Playa Flamenca, som den delen av samhället heter där huset vi hyrde ligger, så sken solen och temperaturen låg på ca 30 gr ... ibland lite under och ibland lite över. I mitt tycke alldeles tillräckligt! *ler*
Vi åkte och gick runt lite de första dagarna för att göra oss hemmastadda ... kollade in badstränder, restauranger och butiker.


Badstrand nedanför där vi bodde ... inte så fin ... hittade en annan längre bort som vi var till när pojkarna kom ner.


Vi besökte keramik- och terracotta försäljare för jag ville ha ett fint fat el en stor skål med hem men det fanns inget som jag tyckte om trots att det fanns massor ...!!!


Vi tog en tur till Torrevieja en em och gick efter standpromenaden där.

Eftersom två av våra söner skulle komma ner andra veckan och vi visste att de ville ligga på playan och sola och bada så passade vi på att göra annat den här veckan.

Bl a åkte vi en tripp inåt landet för att se hur det såg ut där och för att besöka några vingårdar ... Bodegas ... som jag hade kollat upp innan vi åkte hemifrån. Sedan hade jag läst och hört talas om att i en stad som heter Elx (Elche) så ska det finnas massor med skotillverkare och ställen där man säljer dessa skor så vi började med att åka dit ... för de som inte vet så är jag "skoholic" el vad man ska säga, jag kan i alla fall aldrig få för många skor *skrattar* ...
Vi körde runt, runt i staden och utanför utan att se så mycket som skymten av någon skotillverkning. Att fråga efter vägen var uteslutet eftersom vi inte kan ett ord spanska (och av erfarenhet lärt oss att spanjorerna inte kan engelska) så det var bara att ge upp och forsätta.

Vi åkte vidare mot Monóvar och Bodegas Salvador Poveda för lite vinprovning. Köpte med ett par lådor och en flaska av ett vin som jag hade läst om ... Fondillón ... ett dessertvin som lagrats i 20 år och som smakar fantastiskt ... ångrar bara att vi inte köpte fler flaskor!

Nästa ställe vi skulle besöka var El Pinos och ett vinkooperativ som ska sälja bra och billiga viner. Det var bara det att när vi kom dit var det siesta och de skulle inte öppna på flera timmar *ler inte*.

Vi började bli sugna på något att äta och hittade ett jättemysigt ställe efter vägen.



- Nu måster jag lägga in en förklaring här: När vi är ute och reser vill vi gärna äta det som är speciellt för orten där vi befinner oss. I Playa Flamenca m omnejd fanns det så gott som INGA Spanska restauranger ... massor med Engelska, Irländska, Thai och Kinesiska ... och vi tyckte att det var trist! -

Då så, åter till det mysiga stället på landet. Första tanken var ... YES, nu får vi riktig spansk mat!!! Men döm om vår förvåning när det är ett engelskt par som öppnat en restaurang ute i obygden och serverar genuin engelsk mat. Vi fick Shepherds Pie och det var gott, men oj, så besvikna vi var!

Mätta och, nåja lite belåtna, åkte vi till nästa Bodegas ... Bodegas Silvano Garcia i Jumilla ... och provade och köpte lite vin.

Jag hade ännu ett ställe som jag ville besöka och det var Bodegas Castaño i Yecla. Köpte ett starkvin på Systembolaget, "Castaño Dulce" , från dem som vi drack till chokladfondant en gång, och tänkte att det kunde var kul att besöka dem när vi var så nära. De hade många goda viner och några kartonger fick följa med hem.

Fler upplevelser från vår resa kommer framöver och om du orkar är du välkommen tillbaka att läsa om dem.

Kram Christina

PS Ska åka till Norge i helgen. Min son där har fyllt år och hans lilla son också ... 1 år ... så vi ska dit på dubbelkalas i helgen. Längtar såååå!

Inga kommentarer: