15 januari 2010

Allt är som vanligt igen

Jaha, då var helgerna över för den här gången och vardagen ligger som ett grått täcke över allt.
Nåja, riktigt så illa är det väl inte, men nog blir jag lite låg efter all samvaro med familj och vänner och allt kalasande och festande. Alla andra har gått tillbaka till sina jobb och jag blev ensam kvar här hemma med "resterna" som ska plockas bort och stuvas undan. Till råga på allt så har jag blivit förkyld och snorar och hostar mest hela tiden.

Julen var "som vanligt", dvs umgänge med familj, föräldrar, svärföräldrar, syskon och syskonbarn. Och som vanligt mat, mat och åter mat. Känns som om man inte gjorde annat än åt och fikade hela tiden. Resultat känns i byxlinningen, så nu blir det till att skärpa till sig ett tag framöver.

Nyårshelgen var inte "som vanligt" den här gången.
Dagen innan nyårsafton hade maken och jag 20-årig bröllopsdag ... ja, vi tillhör de som gifte sig pga förändringar i änkepensionslagen ... annars har vi nog inte varit gifta idag över huvud taget!
"Vanliga" nyårsaftnar firar vi med fyra vänner. Vi turas om vart tredje år med att laga mat och bjuda på fest. Eftersom vi hade bestämt att vi skulle fira vår bröllopsdag i Köpenhamn så frågade vi vännerna om de ville följa med och fira den dagen och även nyår med oss där. Ett par följde med, men de andra paret ska åka till Thailand snart och tyckte att det blev för mycket med båda sakerna.
Däremot följde makens kusin och hans fru från Skåne med. Till saken hör att det är de som brukar fira nyår på "Radison SAS" i Köpenhamn . Det är ett stort nyårskalas där med ca 600 gäster i "the Ballroom". Så, man kan egentligen säga att det var vi fyra som följde med dem dit.

Eftersom det är en bit för oss att åka ner dit så fick vi bo en natt före och en natt efter hos "kusin". Så redan på kvällen började festandet med god mat och bad i tunnan.

Dagen efter i Köpenhamn var det lunch på "Bryggeriet" vid Tivoli och en stunds strosande på stan innan det var dags att åka tillbaka till hotellet och göra sig i ordning för kvällen. Maken och jag bjöd in vännerna på rummet för att skåla i champagne innan vi åkte till "Restaurang Aquamarina", en Italiensk fiskerestaurang, och åt en underbar middag med tillhörande vin. Kvällen avslutades på puben "Plaza Library Bar".

(ordspråk på framsidan av menyn på Aquamarina)

På nyårsafton blev det tid över för lite shopping på fm innan vi skulle träffas och äta lunch på "Det lille apotek". Ett måste om man är i Köpenhamn och gillar mat och dryck och vill ha det lilla extra därtill. Sedan var det taxi tillbaka till hotellet för att än en gång fixa till sig inför kvällens begivenheter. Även den här kvällen blev det till att skåla i champagne på rummet ... kan nog bli till en vana om man gör det för ofta *ler* ... innan vi gick ner för att lyssna på Drottningens tal till nationen och ... skåla i mer champagne ... och äta små kanapéer till.

(vårat bord på nyårsafton)

Efter det gick vi till vårt bord och åt en fyrarätters middag med vin till ... man fick dricka så mycket vin man ville och orkade så chansen att fyllna till var stor om man inte aktade sig. Strax före tolvslaget kom de med champagnen och kransekage till bordet. Vi tog den med oss upp till rummet för att skåla in det nya året där och titta på alla tusentals fyrverkerier som lyste upp natthimlen. Naturligtvis lyssnade vi på Jan Malmsjö när han läste "Nyårsklockorna" från Skansen också. Nämnas bör att vi bodde på 19:e våningen och hade en fantastisk utsikt över stan och vattnet.

Dagen efter, när vi hade sovit ut och fått i oss en rejäl frukost, (på hotellet var de förutseende och hade förlängt frukostöppet för alla som var trötta och ev bakis) styrde vi kosan mot Sverige och Skåne igen. "Kusin" körde en runda i Malmö för att visa våra vänner bl a Turning Torso och Västra hamnen och Zlatans hus. Efter en fika när vi kommit hem tog vi med oss våra vänner hemifrån och åkte ner till havet vid Mossbystrand. Vi brukar bada där på somrarna och det var en annorlunda känsla att gå på stranden när den var hård som betong och vattnet fruset i strandkanten. Kvällen avslutades med en underbar fisk- och skaldjursmiddag och ett bad i tunnan ... med toppluva på ... det var -7 gr ... igen.

Efter ännu en natt i Skåne var det bara att packa bilen och köra de 60 milen hem igen i blandad väderlek.

Och, som sagt, nu är allt som vanligt igen med det undantaget att jag har en bunt roliga minnen som jag kan plocka fram när det blir för tungt. Samt bilder att titta på och komma ihåg hur fantastiskt kul vi hade.

Kramar

PS
Det blev lite bilder i det här inlägget men det beror på att vi och de andra som var med finns med på nästan alla kort jag har tagit och jag visar inga sådana bilder här på bloggen.