03 februari 2010

Orkidéer

Jag har fem stycken orkidéer i vårt sovrum, varav fyra blommar nu.

Förr trodde jag att det var jättesvårt att sköta orkidéer och få dem att blomma om, men nu vet jag att det inte är det. Fast det finns säkert de som är mer svårskötta än de jag har.
Flera stycken av de jag har blommar nästan konstant. När den ena stängeln med blommor har blommat över kommer nästa. Det är helt otroligt! Och allt jag gör är att jag ställer dem i vatten en gång i veckan ... med orkidénäring när de blommar ... annars utan.









De fyra här ovanför är vanliga stora orkidéer. Den närmast ovanför är lite annorlunda med flera grenar med små blommor på samma stängel och det är den som har tagit längst tid på sig att blomma om. Jag hade nästan gett upp hoppet och tänkt kasta den, men som tur var gjorde jag inte det.



Det här är en miniorkidé som jag fick av maken på Alla hjärtans dag för ett par år sedan och den ha blommat om en gång. Det var ett tag sedan men jag låter den stå kvar för den är såå fin när den väl blommar.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Från det ena till det andra ... är det fler än jag som tycker att det kan vara nog med vinter och snö nu???
Jag håller på att bli tokig ... detta eviga snöande som aldrig slutar!
Jag pratade med min granne igår och han hade mätt snödjupet i helgen och då var det drygt 50 cm sa han. Sedan dess har det säkert kommit 20-25 cm till!!!
Igår när jag skulle mata fåglarna var jag tvungen att skotta mig fram till fågelmataren och träden där talgbollarna hänger. Kan inte minnas när jag gjorde det senast.
Man kan ju undra när det ska blir vår ... hur lång tid kommer det att ta innan all snö smält bort?

Det vore kul om ni skriver en rad ... el fler ... och berättar om ert förhållande till vinter och snö. Jag vet ju att det finns de som uppskattar en riktig vinter ... t ex min make ... men det finns väl gränser för vad man kan stå ut med, eller!?

Kramar

3 kommentarer:

S o F sa...

Här i Västsverige är vi inte bortskämda med så här mycket vinter. Läste att det är 23 år sedan det var så kallt o så här mycket snö senast, och än är det ju inte över, så det kanske blir nya rekord.

Vad tycker jag om det här då? Tudelat. Mina kameraögon och fotolust gillar det, men min kropp är mindre förtjust.

...och jag hör att maken går omkring och muttrar lite över all snö och tillhörande skottning.

I natt tror jag det har kommit minst 20 centimeter. Undrar hur det blir när allt det här ska smälta undan. Vårflod och översvämningar kanske.?

Varma hälsningar!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

älskar verkligen orkideér:) Mina har dock en liten viloperiod nu, bara en av dem blommar.

Kram Annica

mariaK. sa...

Nja, det var kul när snön kom, men nu kan det väl ändå räcka?
Har också trampat upp en liten gång till trädet där jag matar fåglarna. Fasanerna har det dock lite jobbigt att ta sig fram dit i den djupa snön, eftersom de kommer från skogen åt andra hållet.
Ha en skön helg, trots vinter och snö;-) Maria